dag 4 - något jag tänker mycket på

❂  Något jag ofta tänker på är det många andra också grubblar över: vem är jag? Hur hamnade jag här? Tänk om inte det hade hänt, hur hade mitt liv sett ut då? Tänk om jag inte hade gjort så, vad hade hänt då?
Alla sånna frågor tänker jag jätteofta och temat för alla de frågorna just nu har med flytten att göra, att vi flyttade hit till Båstad. Vi har ju ändå redan varit bofasta här i sju månader men jag tänker de här tankarna fortfarande, dagligen: Tänk om jag inte hade flyttat. Hur hade relationerna med mina vänner hemma utvecklats då? För även om vi kanske inte riktigt tänkt på det så har jag kommit ännu närmre mina vänner hemma i Eskilstuna, men jag har också förlorat kontakten med en hel del av dem. Så det är egentligen bara nu jag inser vilka av alla mina vänner som faktiskt är just det. Vissa av dem som jag var supermycket med, som grät på skolavslutningen för att klassen skulle bli så tom utan mig - som de sa - har inte hört av sig så mycket som en gång sedan jag packade ihop mitt liv och flyttade en halvt land bort.

❂  Men de vännerna jag fortfarande har kontakt med, de jag antingen ringer, smsar eller skriver brev till i stort sett varje dag, de är vänner jag verkligen räknar som de bästa jag har eftersom om vänskapen kan bli starkare och fortfarande finnas kvar där när man går från att ses varje dag i skolan till att bara ses två gånger i halvåret, DET är riktig vänskap.

❂  Men jag ångrar inte flytten alls. Den har gett mig så mycket, inte bara att jag kommit närmare mina vänner hemma men jag har också fått många underbara vänner här och en helt fantastisk pojkvän. Men flytten har också förändrat min som person. När man bott i samma stad i 12 år och varit på ett speciellt sätt de första åren placerar folk en i ett speciellt fack. Ett fack som inte är lätt att krypa ur. Under hela lågstadiet var jag en blyg, tillbakadragen och osäker tjej som inte ofta sa vad hon tyckte och sa inte så mycket alls på grund av utstötning, mobbning och elaka kommentarer dagligen under flera år. När jag sedan blev äldre ville jag förändras men det var redan försent. För jag fanns redan i det facket som den tjejen och folk verkade vägra släppa den stämpeln. Men när vi då flyttade fanns inte lågstadiet, facket eller stämpeln och jag kunde börja om helt vilket var bra för mig. Jag hittade min plats och kunde bara vara mig själv hela tiden vilket verkligen var en stor befrielse.

❂  Innan vi flyttade var jag rädd. Rädd för att inte hitta min väg, hitta vänner eller ens hitta mig själv när jag inte kände någon alls bland havet av skåningar! Det är ju inte som att byta dansskola eller fotbollslag, jag byter ju faktiskt skola och inte ens i en stad där jag känner något levande i eller har nära till några vänner, utan i en helt ny stad i en helt annan del av landet. Men jag överlevde mer än väl och har nu massor med underbara vänner omkring mig som jag älskar så mycket! De är anledningen till att jag går upp på morgonen för skolan är ju redan hemsk, enda anledningen till att man går dit (ja, förutom att man måste såklart!) är ju vännerna. Så tack för att ni finns, you always put a smile on my face!



Postat av: Mathilda

puss på dig unge, vi ses snaaart!

2012-02-09 @ 21:51:39
URL: http://beachbabyy.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Välkommen till en personlig blogg fylld med bilder, lite babbel, inspiration, konst och dans.
bloglovin
Den 28 maj 1996 kom jag till världen och namnet blev Sigrid. Just nu går jag mitt sista år på högstadiet i Båstad där jag nyligen är bosatt efter att ha spenderat nästan hela mitt liv i Eskilstuna.

bloglovin